Roemeense kindjes - Reisverslag uit Oradea, Roemenië van Eva en Syb - WaarBenJij.nu Roemeense kindjes - Reisverslag uit Oradea, Roemenië van Eva en Syb - WaarBenJij.nu

Roemeense kindjes

Door: Syb en Eef

Blijf op de hoogte en volg Eva en Syb

02 Augustus 2005 | Roemenië, Oradea

Hallo allemaal!

Hier dan even een serieus bericht (Syb typt ;) )
We zijn prima aangekomen hier in Oradea. Boedapest was echt geweldig, mooie musea, monumenten en de Donau gezien. leuke mensen ontmoet: een Amerikaans meisje en twee Engelsen (onverstaanbare Welsh)..
We slapen hier in een theologie faculteit in een apartementje met twee Oostenrijkse dames (23 en 33, die laatste met een 10 jarig kindje, een meisje). Erg gezellig. We zijn super ontvangen door de studenten hier, ze organiseren alles voor ons, ik mocht nog net alleen naar dit internetcafe, maar ze verliezen ons geen seconde uit het oog. Het zal de komende tijd wel iets loslopen hoop ik.. :)
Omdat het in het westen van Roemenie ligt is de stad best ontwikkeld, prijzen zijn onverwacht hoog hier, maar we gaan dan ook alleen met de bovenste klasse om. Middenklasse bestaat niet in Roemenie. Wel veel armen, in het oosten des landes waar nu ernorme overstromingen zijn wonen mensen nog in hutjes van klei, middeleeuws dus en nu dakloos...
Het eten is tot nu toe erg lekker!! De studenten koken zelf voor ons, wat een luxe!

Vandaag zijn we voor het eerst bij de kindjes geweest. Het project loopt het hele jaar door en de studenten bezoeken ongeveer 2x pwk een weeshuis en een kinderziekenhuis. Vanochtend zijn we naar het weeshuis gegaan. Ontzettend lieve kindjes, hunkerend naar aandacht en lichamelijk contact, maar toch ook gescheurde kleren, niet genoeg voedsel, agressief en onbetamelijk gedrag soms zelfs dwangmatig. Ze kennen waarschijnlijk geen echte liefde, want de leidsters zijn wel lief maar niet zachtaardig. Veel meiden zullen waarschijnlijk eindigen in de prostitutie, ondanks dat ze of naar de middelbare school gaan of een beroepsopleiding krijgen. Maar als ze uit het weeshuis vertrekken is er niemand meer om op ze te letten.
's Middags zijn we naar het kinderziekenhuis geweest. Dit vond ik zelf erg aangrijpend. Er waren voorzieningen, maar geen airco (en tis echt erg heet hier), t lijkt allemaal beetje jaren 60... Er liggen gezonde kindjes van 2 weken die door hun ouders achter zijn gelaten daar. Er liggen kindjes van 1,5/2,5 met zeer ernstige genetische afwijkingen, mentaal zwakken, heel tragisch lot... Het stinkt in die kamers naar urine, zweet, kots, ik moest mezelf er overheen zetten ze op te pakken. Want dat hebben ze nodig. De zusters zijn erg lief, maar hebben veel te weinig tijd. De kindjes liggen gewoon de hele dag naar het plafond te staren. Ze hunkeren naar liefde en aandacht. Erg belonend om ze dat te kunnen geven, al is het maar voor twee uurtjes... Onbegrijpelijk dat moeders hun kindjes kunnen achterlaten... Er is ook een meisje van 15 met ernstige spierziekte, zij is er slecht aan toe. Er is een zigeunerjongetje van 1 jaar met een hersentumor, hij zal binnenkort overlijden. Er is een meisje van 2,5 die nog niet rechtop kan zitten, en constant kleine kotsjes moet doen, er is een jongetje van 1 die nergens op reageert, totaal onbereikbaar, en een meisje van een paar maanden met erg veel pijn, epilepsie en slappe armpjes en zo kan ik nog wel even doorgaan....

Nou ik zal jullie niet langer ophouden. Ik ga zo weer lekker aan het bier, genieten van het leven dat ik heb, kletsen met de studenten, blij dat ik vrij ben...

Ik wens jullie allemaal een hele fijne vakantie. Ik denk dat we voorlopig niet veel zullen posten. Morgen gaan we naar een thermaal bad en dit weekend gaan we klimmen in de bergen. Mama, ben ik goed verzekerd?? :)

Hele dikke kus voor jullie allemaal!!

Liefs Syb (En Eva)

  • 02 Augustus 2005 - 19:26

    Masiet:

    Wat een schril contrast, jullie vrije tijd en de bezoeken die jullie afleggen. Maak er wat van. Volgens mij ben je verzekerd tegen ziekte en WA. Je gaat toch niet "klettern". Wees voorzichtig, dan heb je geen verzekering nodig, toch? We halen je wel op als je een been breekt.

  • 02 Augustus 2005 - 19:56

    Jannaa:

    heey tof man wat jullie allemaal beleven! egt stoer!:) geniet zou ik zeggen:) ik vind het heel erg zielig voor die zieke roemeense kindjes.. wat doe je er aan:S veel succes en plezier daaro! Xx Jannaa

  • 02 Augustus 2005 - 19:57

    Eefje Lage:

    Jeetje, aangrijpend om te lezen wat jullie daar meemaken. Ik zit nu in Florence in een internetcafe en het is hier 1 en al toerisme. Gek om te lezen dat jij daar zoveel anders te zien krijgt. Doei!!!!

  • 02 Augustus 2005 - 20:12

    Janoom:

    jaren zestig?? Hoe weet je dat nou weer? Hier wordt ook hard gewerkt, hoor! Veel van je geleerd, maar ik was al bang dat het zo zou zijn. Bye

  • 02 Augustus 2005 - 21:02

    Titia:

    Ik ben diep onder de indruk van alles wat je beschrijft, wat een ellende,en dan met kinderen.Geweldig dat jullie er iets aan kunnen doen, veel sterkte, maar ook genieten van al het goede.

  • 02 Augustus 2005 - 22:29

    Bram:

    He leuk om jullie belevenissen te lezen zeg! Jullie hebben wel twee verschillende levens voor en na het werk, maar wel heel goed. Klinkt heftig wat jullie zien, maar de rest ook heel erg leuk. Mischien dat ik op mijn roadtrip wel een omleiding naar jullie kant neem! Haha, nee zal jullie niet lastig vallen. Veel plezier en suc6 nog.
    Doei doei, x Bram

  • 03 Augustus 2005 - 07:42

    Anja:

    Zeer indrukwekkend om te lezen!
    Jammer dat voor er niet vaker aan adoptie gedacht wordt bij deze kinderen. Dan hadden ze waarschijnlijk toch een betere toekomst!

    Veel succes. Jullie doen goed werk!

    groetjes anja

  • 05 Augustus 2005 - 19:58

    Bdet En Felix:

    leuk om alles te lezen :) we zitten inmiddels in een prairie met allemaal paarden en zigeuners zper leuk

  • 08 Augustus 2005 - 08:26

    Willem En Felix:

    Erg aangrijpend de verhalen uit het ziekenhuis. Ondanks het btegenvallende weer hebben wij het hier prima. Groeten uit Halaszi (bij Mosonmagyarovar)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Roemenië, Oradea

Eva en Syb
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 176
Totaal aantal bezoekers 7934

Voorgaande reizen:

26 Juli 2005 - 24 Augustus 2005

Mijn eerste reis

Landen bezocht: